Sepertimana
yang telah diketahui umum bahawa system pendidikan jarak jauh PJJ mendokong
konsep pemisahan antara pengajar dan pelajar. Kemajuan sistem PJJ menjadi amat
penting kerana sistem ini memberi pilihan pendidikan kepada golongan manusia
yang mahu menimba ilmu dengan cara yang berbeza daripada pendidikan formal.
Persoalannya sekarang, apakah kebaikan dan kelemahan sistem PJJ ini kepada
pelajar-pelajar.
Antara
kelebihan pendidikan jarak jauh ialah, dengan adanya program PJJ ini ia dapat
memberi peluang kepada mereka yang bekerja untuk meningkatkan kelayakan,
kemahiran dan pengetahuan. Keperluan ini dapat memastikan perkembangan ilmu
yang sihat demi pertumbuhan ekonomi, sosial dan politik yang pesat. Oleh sebab
itu PJJ penting kerana program ini akan memperbanyakkan lagi rakyat yang
berpengetahuan dan berilmu. Ini selaras dengan perkembangan sektor awam dan
swasta di mana tanggungjawabnya semakin besar dan komplek. Sehubungan dengan
itu, sektor ini memerlukan mereka yang berkeliber, berdedikasi dan
berpengetahuan untuk memastikan mutu kerja dan perkhidmatan terus meningkat ke
tahap keberkesanan yang optima. Sesungguhnya pendidikan itu penting dan harus
dijadikan sebagai satu kegiatan yang berterusan dalam kehidupan manusia.
Kemudahan
Media juga memudahkan proses PJJ. Kemudahan media telah disediakan samada dalam
bentuk media cetak ataupun media elektronik. Dalam sistem PJJ bahan utama yang
digunakan ialah media cetak. Ini bukanlah bahan bercetak seperti buku cerita
tetapi ia telah diolah dalam bentuk kendiri. Ini bermaksud bahan pengajaran ini
telah direka supaya ia berkebolehan menyampaikan pelajaran dan meransang
pembelajaran pelajar. Media-media yang lain juga digunakan seperti pita
video,televisyen dan sebagainya (Rozhan Hj. Mohammed Idrus, 1994).
Dikebanyakan
negara maju seperti Amerika dan United Kingdom, kebanyakkan institusi PJJ
menggunakan pelbagai media penyampaian maklumat seperti radio,televisyen,video,
komputer dan satelit dalam usaha untuk meningkatkan lagi kualiti pengajaran,
pembelajaran dan prestasi pelajar. Segala peralatan untuk berkomunikasi seperti
telefon, faksimili dan E-mail digunakan secara meluas. Persoalannya di sini
adakah kos ditanggung oleh pelajar atau oleh institusi itu sendiri?. Setiap
media penyampaian maklumat ini memberi kesan yang berbeza kepada proses
pembelajaran pelajar. Menurut Anthony Bates (dipetik dalam Keith.H, 1993)
teknologi yang digunakan hendaklah dipengaruhi oleh bidang tugas pelajar dan
kos seharusnya rendah. Di sini kos memainkan peranan yang penting di mana
pengajian jenis ini adalah di tanggung oleh pelajar itu sendiri. Walaubagaimanapun
dengan adanya pelbagai media penyampaian maklumat, ini akan menambahkan minat
dan motivasi pelajar untuk terus belajar dan seterusnya akan meningkatkan mutu
pelajaran mereka.
No comments:
Post a Comment